سیستمهای version control بمنظور مدیریت نسخه های مختلف هر گونه واحد اطلاعاتی جزو اساسی ترین ابزارها برای توسعه نرم افزار می باشد.
Subversion یکی از قوی ترین و محبوبترین سیستمهای version control می باشد. برای راه اندازی یک سیستم version control در محیط توسعه خود احتیاج به یک نسخه سرور و یک نسخه کلاینت subversion دارید و همچنین یک نرم افزار در سمت کلاینت که بتواند با استفاده از دستورات و کتابخانه های نسخه کلاینت subversion با نسخه سرور subversion تحت پروتکل های مختلف (در اینجا ما از پروتکل HTTP استفاده می کنیم) ارتباط برقرار کند.
مراحل راه اندازی :
  1. دانلود نسخه سرور VisualSVN از سایت http://www.visualsvn.com/server/ و نصب آن برروی سرور. این توزیع subversion یک محیط ویژوال برای تعریف repository ، role ، user در اختیار شما قرار می دهد و کار با آن فوق العاده آسان می باشد.
  2. اگر شما محیط توسعه یک نفره دارید و سرور Subversion برروی همان سیستمی که Netbeans نصب است نصب شده است نیازی به نصب CollabNet Subversion Command-Line Clientرا ندارید در غیر اینصورت آن را از سایت http://www.collab.net/downloads/subversion/ دانلود کنید و بروی سیستم خود نصب کنید.
  3. در محیط Netbeans از منوی Tools گزینه Options را انتخاب کنید سپس در زبانه Miscellaneous زبانه versioning را انتخاب کنید در قسمت Subversion در جعبه متن Path to the executable file شاخه bin دایرکتوری نصب CollabNet Subversion Command-Line Client را وارد کنید (اگر محیط توسعه شما تک کاربره است و CollabNet Subversion Command-Line Client را نصب نکرده اید شاخه bin دایرکتوری نصب VisualSVN را بدهید)
به همین راحتی شما صاحب یک سیستم version control شده اید پس از تعریف repository در VisualSVN می توانید در محیط Netbeans و با استفاده از منوی versioning/subversion ازمزایای سیستم version control بهره ببرید.

نکته: برنامه نویسان .Net که از محیط visual studio استفاده می کنند با دانلود نسخه کلاینت VisualSVN می توانند از مزایای سیستم version control در محیط visual studio بهره ببرید.

شاد باشید.