در حال حاضر برای ساخت رابط کاربری در GWT دو روش وجود دارد:
  • ایجاد رابط کاربری با استفاده از programming
  • ایجاد رابط کاربری بصورت Declarative با استفاده از UIBinder
در این پست در باره UIBinder بعنوان قابلیت جدید GWT 2 صحبت کرده بودیم. افرادی که از نسخه های قبلی GWT استفاده کرده اند می دانند که در روش Declarative قابلیتی وجود ندارد که نتوان با استفاده از روش programming پیاده سازی کرد. روش Declarative بعنوان یک روش جایگزین پیشنهادی برای ایجاد رابط کاربری در GWT است.

اما سوال اصلی این است که با وجود یک روش (
ایجاد رابط کاربری با استفاده از programming) چرا تیم GWT تصمیم به ارائه یک روش پیشنهادی دیگر کرده است. تحلیل بنده از دلایل بروز این اتفاق و آینده این قابلیت بصورت زیر است:

- روش
programming در بین برنامه نویسان محبوبیت فراوانی داشت ولی جذابیت زیادی برای طراحان وب که بیشتر عادت به استفاده از tag برای توسعه برنامه تحت وب داشتند نداشت به همین دلیل قابلیت ایجاد رابط کاربری با استفاده از UIBinder (که از تگ های xml استفاده می کند ) می تواند توسعه دهندگان بیشتری را جذب GWT کند.

-
ایجاد رابط کاربری با استفاده از UIBinderاحتیاج به کدنویسی کمتری دارد که باعث می شود چیدمان رابط کاربری از منطق و رویداها جدا باشد و همچنین باعث تولید کدهای خواناتری می شود.

- بطور کلی تولید ابزار طراحی رابط کاربری بصورت visual برای روش های برپایه تگ راحت تر از
تولید ابزار طراحی رابط کاربری بصورت visual برای روش های برپایه کد می باشد. من فکر می کنم که تیم GWT قصد دارد در آینده یک ابزار طراحی رابط کاربری بصورت visual بعنوان eclipse plug-in عرضه کند و این اولین قدم برای ارائه چنین محصولی است.

در نهایت به نظر بنده این قابلیت جدید یک پیشرفت خوب برای GWT به حساب می آید (با اینکه من هنوز از روش
programming استفاده می کنم) و در صورتی که یک ابزار طراحی رابط کاربری بصورت visualهم برای این قابلیت عرضه شود می تواند GWT را بیش از پیش قدرتمند تر و محبوب تر کند.

شاد باشید.