در حال حاضر Java ME بعنوان اصلی ترین گزینه برای توسعه برنامه های موبایل در دنیای تلفن های همراه شناخته می شود. بدلیل اینکه تقریبا بالای 90% تلفن های همراه (از گوشی های ساده گرفته تا گوشی های هوشمند) قابلیت اجرای برنامه های Java ME که در قالب فایلهایی با پسوند jar عرضه می شوند را دارند.
در دنیای گوشی های هوشمند (smart phones) اکثر سیستم عامل های شناخته شده (Symbian , Windows Mobile , Linux) برروی خود بصورت پیش فرض JVM دارند که از یکی از نسخه های استاندارد MIDP پشتیبانی می کند. این امر سبب می شود که چندین هزار برنامه Java ME موجود در بازار قابلیت اجرا بروی این سیستم عامل ها را داشته باشند.
متسفانه سیستم عامل جدید شرکت گوگل با نام Android ، قابلیت اجرای برنامه های جاوا براساس استاندارد Java ME را ندارد. این در حالی است که این سیستم عامل زبان برنامه نویسی جاوا را برای توسعه برنامه های Third Party برروی Android انتخاب کرده است و استفاده از جاوا فقط در سطح زبان برنامه نویسی می باشد و گوگل برای سایر اجزای پلتفرم Java ME جایگزین معرفی کرده است:

استفاده از Dalvik virtual machine بجای Java virtual machine.
استفاده از byte code مخصوص به Dalvik virtual machine بجای استفاده از byte code استاندارد.
جایگزینی کتابخانه های مخصوص به خود بجای کتابخانه های استاندارد Java ME.

جدا از دلایل فنی استفاده از Dalvik virtual machine بجای Java virtual machine توسط گوگل به نظر من گوگل با این کار یک ویرایش (Edition) جدید برای زبان برنامه نویسی جاوا عرضه کرده است (Java Android Edition = Java AE).
این اقدام گوگل در صورت جا افتادن سیستم عامل Android باعث چند دستگی در برنامه های تولید شده با استفاده از زبان برنامه نویسی می شود امیدوارم همان بلایی که برسر C++ آمد برسر زبان برنامه نویسی جاوا نیاید.

شاد باشید.