جنگ سیستم عامل های موبایل (قسمت اول)

نقش Nokia و Symbian در جنگ سیستم عامل های موبایل
Nokia حتی قبل از تملک کامل سهام Symbian و سپس اپن سورس کردن آن ، بعنوان برترین حامی و استفاده کنند سیستم عامل Symbian شناخته می شد. پس از اپن سورس شدن کامل سیستم عامل Symbian آینده روشنی برای آن تصور می شود علاوه براین Nokia سرمایه گذاری شدیدی برروی توسعه و قدرتمند تر کردن این سیستم عامل کرده است. تقریبا تمامی تلفن های هوشمند Nokia  (بغیر از N900) از سیستم عامل Symbian استفاده می کنند. بطور حتم آینده فروش تلفن های هوشمند Nokia و سیستم عامل Symbian با یکدیگر گره خورده است.

شرکت های تولید کننده تلفن های هوشمند که از سیستم عامل Symbian استفاده می کنند
  • Nokia 
  • Sony Ericsson
  • Samsung
  • LG (بصورت محدود - آخرین گوشی تولید شده با سیستم عامل Symbian در فوریه سال 2009)
  • Motorola (بصورت محدود - آخرین گوشی تولید شده با سیستم عامل Symbian در سال 2008)
برتری ها Symbian  
یکی از برتری های بزرگ برای Symbian وجود نرم افزارهای فراوان برای این سیستم عامل است علاوه بر این حمایت بزرگترین شرکت تولید کننده تلفن های همراه یعنی Nokia از این سیستم عامل نیز می تواند برگ برنده ایت سیستم عامل باشد. 
از دیگر مزایای این سیستم عامل نیاز به منابع سخت افزاری پایین می باشد که باعث بالا رفتن کارایی تلفن های هوشمندی که از این سیستم عامل استفاده می کنند می شود. 

چالش های Symbian
چالش بزرگ برای Symbian افزایش محبوبیت Android در میان تولید کنندگان تلفن های هوشمند می باشد ( ممکن است با عرضه Windows Mobile 7 محبوبیت این سیستم عامل نیز افزایش یابد) که باعث کاهش سهم Symbian از بازار سیستم عامل های موبایل می شود.
رابط کاربری و امکانات سه بعدی از دیگر نقاط ضعف این سیستم عامل می باشد که در صورت بهبود پیدا نکردن مطمئنا باعث عقب افتادن Symbian از سایر رقبا می شود.

آینده Symbian 
به نظر بنده در آینده نزدیک با وجود رقبایی مانند: Android , Windows Mobile 7 , iPhone و توزیع های سیستم عامل Linux برای موبایل (مانند Maemo و Meego) مطمئنا سهم Symbian از بازار سیستم عامل های موبایل کاهش پیدا خواهد کرد اما این کاهش به اندازه ای نخواهد بود که صدر نشینی Symbian در بازار سیستم عامل های موبایل را به خطر بیاندازد.
البته با برنامه های خوبی که Nokia برای این سیستم عامل در نظر گرفته است (مانند : معماری جدید گرافیک دوبعدی و سه بعدی ، بهبود رابط کاربری و ...) در آینده دور نیز کار برای رقبا سخت خواهد شد.
به نظر بنده یکی از کلیدی ترین نکاتی که بنیاد Symbian و شرکت Nokia باید به آن توجه کنند از دست ندادن شرکت های تولید کنند تلفن همراه (Sony Ericsson و Samsung) است بدلیل اینکه مشارکت سایر شرکت ها در توسعه سیستم عامل Symbian باعث بهیود کیفیت این سیستم عامل می شود. البته تا به اینجا Nokia پس از تملک کامل Symbian تا حدود زیادی حسن نیت خود را با اپن سورس کردن کامل پلتفرم Symbian به شرکت های تولید کننده تلفن همراه ثابت کرده است.
و اما آخرین نکته ای که به نظر من از اهمیت بالایی برخودار است سرعت در توسعه امکانات جدید برای سیستم عامل Symbian است ، در جنگ سیستم عامل های موبایل هر کسی که سریعتر قابلیت های جدید سیستم عامل خود را عرضه کند موفق تر خواهد بود.
شاد باشد.