During learn and experience

۵ مطلب در خرداد ۱۳۸۸ ثبت شده است

گل زرد

سلام
تعقل و تفکر ارزشمندترین ابزاری است که خداوند در وجود ما قرار داده است. ولی چرا بعضی ها ازش استفاده نمی کنند ، نمی دونم ، ولی تقریبا به این اطمینان دارم که کسانی که از این توانایی فطری استفاده نمی کنند خودشون می خواهند که استفاده نکنند (چوبشم می خورن و نمی تونن گردن کسی بیاندازن).



افسوس.
یک دو بیتی مشهوربه یادم اومد می نویسم و با خودم زمزمه می کنم:

گل زردو
گل زردو گل زرد
بیا با هم بنالیم از سر درد
عنان تا در کف نامردمان است
ستم با مرد خواهد کرد نامرد

شاد باشید.
۲۷ خرداد ۸۸ ، ۱۰:۳۸ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سعید زرین فام

احترام به عقاید دیگران

امروز داشتم به این فکر می کردم که مگه احترام گذاشتن به اعتقادات و تفکرات دیگران چقدر سخته که این همه درگیری و نزاع در دنیا وجود داره (البته منشا این فکر درگیری های اخیر ، بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران بود). به نظر من هر انسانی حق داره هر جوری دلش می خواد فکر کنه (البته تا موقعی که به شخص یا اشخاصی آسیب نرسونه ) اگه همه مردم دنیا یاد بگیرند (اولیش خودم) با صحبت کردن و تعامل کردن مشکلاتشونو حل کنن ، این همه درگیری بوجود نمی اومد.
هفته پیش داشتم فیلم Milk رو نگاه می کردم. حضمش برام خیلی سخت بود که در بین سال های 1970 تا 1975 چه مبارزاتی برای احقاق حقوق همجنس بازان در آمریکا انجام شده و اینکه بالاخره این گروه تونستن جایگاه خودشونو در کشورشون پیدا کنن.
فکر اینکه معلم بچت تو مدرسه همجنس بازه واقعا سخته یا اینکه یکی از همکارات که با هم خیلی صمیمی هستید همجنس بازه خیلی دشواره ولی معجزه ای که احترام به عقاید دیگران با صحبت کردن و تعامل می کنه باور نکردیه.
به نظر من یکی دیگه از معضلاتی که باعث میشه ما آدما با هم به تفاهم نرسیم اینه که همش فکر کنیم که فقط من درست می گم و بقیه دارن راه اشتباه رو می رن و حرفاشون حتی ارزش گوش دادن رو هم نداره. این طرز فکر به مرور زمان آدمو به ورطه نابودی می رسونه و از انسان یه شخصی می سازه که کاملا خود رای و خودکامه است و متسفانه بسیاری از ادیان و مذاهب هم با همین رویکرد به تعیین روش زندگی افراد پرداخته اند که در نهایت باعث میشه طرفداران اون ادیان و مذاهب هیچ نظر مخالفی رو برنتابند و فقط فکر کنند راهی که مذهب و دین خودشون معرفی کرده درست است.

ما برنامه نویسا هم در دنیای programming از این مشکلات زیاد داریم ولی خوش بختانه در بسیاری از موارد با تولید پروتکل هایی (نظیر HTTP) و یا استاندارد هایی (نظیر Web Service) به هم دیگه اجازه می دهیم در حالی که در یک تیم فعالیت می کنیم و در کنار یکدیگر برای یک هدف تلاش می کنیم ولی با این حال هر کدام از اعضای تیم بتواند از زبان برنامه نویسی دلخواه خودش استفاده بکنه و با دیگری تعامل داشته باشه.

نتیجه فکر کردنم به اینجا رسید که ما آدما با قرار دادن یکسری قوانین و استاندارد ها می توانیم در یک جامعه در کنار یکدیگر بدون هیچ مشکلی زندگی کینم و به عقاید هم احترام بگذاریم (چشم بسته غیب گفتم خیلی از کشورهای دنیا این کارو کردن) ، البته به دو شرط:
  1. این قوانین و استاندارد ها وجود داشته باشه (و با نظر عمومی تصویب و یا اصلاح بشه).
  2. همه به این قوانین احترام بگذارند.
شاد باشید.

۲۴ خرداد ۸۸ ، ۱۰:۲۳ ۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سعید زرین فام

فرمول موفقیت در اهداف

این هفته در مجله موفقیت (شماره 167) یک مطلبی تحت عنوان "فرمول موفقیت چیست ؟" خوندم ، نکته های جالبی در این مطلب بود که فکر می کنم برای مدیریت هر پروژه ای مفید است. به نظر من اعضای یک تیم پروژه با رعایت تمامی موارد ذکر شده می توانند یک پروژه را با موفقیت شروع کرده و به اتمام برسانند.
اما این مراحل عبارتند از:
  1. تصمیم
  2. دانایی
  3. نقشه راه
  4. عمل
  5. پشتکار
  6. پایداری
  7. احتیاط
البته به نظر بنده بهتر است این مراحل را بصورت تکراری (iterative ) انجام دهیم ، بدین معنی که وقتی یک بار از مرحله اول به مرحله آخر رسیدیم مجددا از مرحله اول شروع کنیم و به بازبینی و اصلاح بپردازیم.

شاد باشید.
۲۳ خرداد ۸۸ ، ۱۶:۴۹ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سعید زرین فام

اندر مزایای طراحی



همانطور که می دانیم یک تحلیل خوب لازمه تولید یک نرم افزار خوب است. یک طراحی خوب نیز لازمه یک برنامه نویسی (پیاده سازی) خوب است. یک مهندس عمران بدلیل هزینه های بالا و پیچیدگی ساخت ساختمان هیچ وقت از ابتدا بیل و کلنگ در دست نمی گیرد و از ابتدا شروع به عملیات فیزیکی ساخت ساختمان نمی کند بلکه ابتدا یک طراحی خوب از ساختمانی که قرار است ساخته شود درست می کند (براساس نیازمندی ها) و سپس بر اساس آن طراحی ساختمان مورد نظر خود را می سازد.
طراحی نرم افزار نیز به همین صورت پیاده سازی نرم افزار توسط زبان های برنامه نویسی را ساده تر می سازد و به تولید کنندگان نرم افزار اجازه می دهد قبل از صرف هزینه برای برنامه نویسی و پیاده سازی نرم افزار به یک دید کلی از نرم افزاری که قرار است تولید شود برسند و بتوانند تخمینی از هزینه های تولید نرم افزار بزنند.
فرایند رسیدن به یک طراحی خوب فرایند دشواری است یکی از زمانبرترین فعالیت ها در این فرایند اصلاح طراحی (Refine Design) است. ما هیچ وقت از طراحی اولیه بصورت عملیاتی استفاده نمی کنیم بلکه چندین بار آن را تست می کنیم و فرایند اصلاح طراحی (Refine Design) را انجام می دهیم تا به یک طراحی پایدار که تمام نیازمندی های پیاده سازی را در خود دارد برسیم.
فرایند اصلاح طراحی (Refine Design) در حقیقت مانند چکش کاری یک ظرف فلزی است ، استاد کار آنقدر ظرف را چکش کاری می کند که ظرف شکل دلخواه را پیدا کند.

شاد باشید.

۱۹ خرداد ۸۸ ، ۱۱:۲۹ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سعید زرین فام

چرا گوگل Eclipse را بعنوان محیط توسعه برنامه های GWT پیشنهاد می کند ؟

پس از چندین سال که گوگل هیچ محصولی را بصورت رسمی برای توسعه برنامه های GWT معرفی نکرده بود ، بلاخره با تولید یک plugin برای Eclipse بصورت رسمی Eclipse را به توسعه دهندگان GWT پیشنهاد می کند.


از بین IDE های مشهور جاوا (Intellij , Eclipse , Netbeans) اولین IDE که بصورت رسمی از پروژه های GWT پشتیبانی کرد Intellij بود اما با این وجود باز هم گوگل محصول خود را تولید کرد.

نکته قابل توجه این است که گوگل استفاده از plugin خود را فقط پیشنهاد می کند و به همراه آن با قرار دادن یک Ant build فایل در کنار پروژه های تولید شده این امکان را به توسعه دهندگان می دهد که از هر کدام از IDE های دلخواه خود استفاده کنند.(توسعه برنامه های GWT با Netbeans)

اما از میان این IDE های محبوب جاوا چرا گوگل Eclipse را انتخاب کرد ؟
به نظر من دلیل این کار تفاوتی است که در ساختار و فلسفه وجودی پروژه متن باز Eclipse در برابر با Netbeans و Intellij وجود دارد می باشد. پروژه متن باز Eclipse یک پلتفرم تولید نرم افزارهای Desktop می باشد (نه یک محصول) به همین دلیل است که در حال حاضر تجاری ترین و محبوبترین IDE جاوا است. Eclipse از لحاظ جایگاه مانند Kernel Linux است ، یعنی توسط یک تیم minimal نیازمندی های یک محیط توسعه داده می شود سپس توزیع کنندگان برروی این بستر محصولات خود را ارئه می دهند. (Netbeans هم چنین رویه ای را دارد ولی تمرکز تیم توسعه بیشتر برروی محصول بودن است).
از طرف دیگر از زمانی که بنیاد Eclipse (در سال 2001) توسط IBM شکل گرفت ، این بنیاد بصورت مستقل اداره می شود و به همین دلیل از همان زمان شرکت های زیادی محصولات خود را بر پایه Eclipse تولید کرده اند.
گوگل نیز به دلیل فراگیر بودن Eclipse و مواردی که در بالا ذکر شد Eclipse را بعنوان IDE پیشنهادی خود برگزیده است.

بهرحال این اقدام گوگل یک قدم رو به جلو برای GWT و استفاده کنندگان آن به حساب می آید.

شاد باشید.
۱۳ خرداد ۸۸ ، ۱۲:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سعید زرین فام