شاید یکی از بزرگترین برتری های برنامه نویسی برروی پلتفرم جاوا قابلیت اجرای برنامه های جاوا برروی  mobile devices (مانند: تلفن های همراه) می باشد. 
امروزه تقریبا تمامی تلفن های همراه قابلیت اجرای برنامه های جاوا را دارند و Java ME بعنوان یک استاندارد برای تلفن های همراه و توسعه برنامه برای تلفن های همراه تبدیل شده است. 
LWUIT یک ابزار برای تولید رابط کاربری برای برنامه های Java ME می باشد. که توسط شرکت Sun Microsystems توسعه داده شده است. هدف اصلی این ابزار تولید راحت تر ، سریعتر و زیباتر رابط کاربری برای برنامه های Java ME می باشد.
API های LWUIT شبیه به API های کتابخانه Swing طراحی شده اند و تولید برنامه های LWUIT شبیه به تولید برنامه های Swing می باشد که این امر باعث استفاده مجدد از تجریبات توسعه دهندگان آشنا با کتابخانه Swing می شود.
از نکات قابل توجه این ابزار (بخصوص برای توسعه دهندگان برنامه های موبایل در ایران) پشتیبانی کامل از راست به چپ می باشد. بدلیل اینکه ابتدا این ابزار توسط مرکز توسعه شرکت  Sun Microsystems در اسرائیل ایجاد شده بود پشتیبانی از راست به چپ در کامپوننت های رابط کاربری آن دیده شده بود.
LWUIT علاوه بر قابلیت هایی که در Swing وجود دارد (نظیر: مدیریت رویدادها ، سلسه مراتب کامپوننت ها و container ها و...) قابلیت هایی نظیر themeing ، painters ، انیمیشن و ... را نیز در خود جای داده است.

شاد باشید.