امروز خبری مبنی بر اینکه امکان خریده شرکت سان ( Sun Microsystems) توسط Oracle وجود دارد را در خبرگزاری reuters خوندم.
البته این خبر زیاد هم تعجب برانگیز نبود. Sun Microsystems پس از تغییراتی در ساختار مدیریتی و سازمانی و همچنین open source کردن بسیاری از محصولات نرم افزاری خود ، به یک شرکت رو به رشد تبدیل شد و قیمت سهام این شرکت تا حول و حوش 25 دلار (Market Capture ~ 20b) هم بالا آمد ولی از اواسط سال 2007 بود که Sun Microsystems دوباره رو به افول گذاشت و تقریبا در سال 2008 بود که قیمت شهام این شرکت یک رقمی شد (Market Capture ~4b) از آن هنگام بود که زمزمه هایی در مورد خریده شدن Sun Microsystems توسط شرکت های دیگر شروع شد. اولین شرکتی که شایعه هایی در این مورد برایش بوجود آمد Fujitsu بود که به دلیل overlap نداشتن (کمترین overlap) محصولاتی که این دو شرکت تولید می کنند به نظر بهترین گزینه می رسید ولی حتی این خبر بصورت رسمی هم اعلام نشد. اولین شرکتی که بصورت رسمی درخواستی برای خرید Sun Microsystems داد شرکت IBM بود که همه را متعجب کرد ، بدلیل اینکه محصولات تولیدی این دو شرکت overlap بسیار زیادی دارند (چه از لحاظ نرم افزاری و چه سخت افزاری) که در نهایت طرفین تا این لحظه که این مطلب را تایپ می کنم به توافقی دست نیافتند و تقریبا قضیه کنسل شده است.
اما خبر امروز (پیشنهاد Oracle به Sun Microsystems) نشان می دهد Sun Microsystems ارزش خریدن را دارد چون قیمت پیشنهادی Oracle از قیمت IBM بیشتر است و این بیانگر بوجود آمدن یک رقابت است.
به نظر من در این پیشنهاد هم overlap زیادی وجود دارد:
  • Oracle Database و MySQL
  • Oracle Linux و Solaris
  • JDeveloper و Netbeans
  • Weblogic و Glassfish
  • و...
البته overlap محصولات Oracle و Sun Microsystems بیشتر نرم افزاری است و تا حدوددی کمتر از overlap محصولات Sun Microsystems و IBM است.
Oracle در خرید شرکت های رقیب و ادغام موفقیت آمیز آنها شهره است و در حالت کلی بنظر می رسد از بین دو گزینه موجود بهتر از IBM است ولی آینده یکسری از محصولات محبوب دنیای نرم افزار مانند MySQL در پرده ای از ابهام قرار می گیرد.

به نظر من Sun Microsystems دیگر به آخر خط رسیده و تقریبا ثابت شده است که مدل تجاری این شرکت در عمل سود ده نیست اما برای فروش نباید عجله کند شرکت های دیگری هستند که Sun Microsystems بهتر می تواند با آنها ادغام شود برای مثال Google می تواند یک گزینه مناسب باشد.
محصولات و سرویس های Google کمترین overlap را با محصولات Sun Microsystems دارند و از همه مهمتر اینکه Google می تواند از بسیاری از محصولات Sun Microsystems در زیر ساخت های خود استفاده کند و همچنین خود را وارد قسمت های دیگر بازار نرم افزار و سخت افزار کند.

در نهایت فقط باید نشست و مشاهده کرد که یکی از غول های نرم افزاری و سخت افزاری قدیم (که قیمت سهامش در مواردی تا مرز 300 دلار هم رسید) توسط چه شرکتی بلعیده می شود و یا اینکه این فقط یک بازی تبلیغاتی است ! (قیمت سهام Sun Microsystems از زمان اعلام پیشنهادهای IBM و Oracle دو برابر شده است) .

شاد باشید.