During learn and experience

۱۰ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

برنامه نویسی Functional در Java 8 در ابتدای راه

من برنامه نویسی Functional رو با Scala یاد گرفتم، Java 8 امکانات Functional خوبی اضافه کرده ولی در برابر Scala واقعا حرفی برای گفتن نداره همونطور که Scala در زمینه community و library در برابر جاوا حرفی برای گفتن نداره (هر چی باشه من بالاخره جاوا کارم wink).

فکر کنم برای community بزرگ توسعه دهندگان جاوا، عرضه Java 8 اولین قدم کوچک برای رفتن به سمت برنامه نویسی Functional باشه. علاوه بر یکسری امکانات مهم در برنامه نویسی Functional مثل pattern matching و ... که در جاوا وجود نداره، حجم عظیم library های دنیای جاوا هم هنوز Functional نیستند و از Lambda Expression، انواع داده Optional یا CompletableFuture و ... استفاده نمی کنند. library های مهمی مثل JUnit یا JPA و ... باید در نسخه های بعدی تغییرات بزرگی داشته باشند و با مفاهیم Functional در Java 8 بازنویسی شوند.

Java 8 در سال ۲۰۱۴ عرضه شده و در حال حاضر با گذشت حدود ۲ سال، هنوز community بزرگ توسعه دهندگان جاوا حرکت چشمگیری برای رفتن به سمت Functional شدن انجام نداده. هنوز هم ما از انواع داده mutable استفاده می کنیم، متد های ما نوع Optional بر نمی گردانند و استفاده از sream  ها و Lambda Expression در کدنویسی ما مرسوم نشده و کماکان از if else استفاده بیشتری می کنیم تا map و flatMap.

من خیلی خوشحالم که تجربه برنامه نویسی Functional رو با Scala شروع کردم و همچنین تو همون دنیا با reactive بودن سیستم آشنا شدم. همین باعث شده الان که برنامه نویسی Functional در Java 8 رو می بینم هم خوب درکش کنم و هم بسادگی بفهمم که دنیای جاوا چقدر راه داره تا از این نظر به دنیای Scala برسه (از ابعاد دیگه جاوا خیلی قویتر و جلوتره laugh).

۲۹ آذر ۹۴ ، ۱۱:۴۱ ۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سعید زرین فام

چرا کماکان از inoreader استفاده می کنم و از feedly استفاده نمی کنم

اونایی که گودر باز بودن می دونن لذت خوندن فیدها با یک فید ریدر خوب با هیچ چیزی برابری نمی کنه. از وقتی گوگل ریدر تعطیل شد اکثرا کوچ کردن به feedly ولی من بدلایلی مثل پشتیبانی نکردن خوب از زبان فارسی از inoreader استفاده کردم. feedly کماکان با فاصله از inoreader محبوبتره برای همین تصمیم گرفتم یه سری به feedly بزنم ببینم اوضاعش چطوره و اگه نیازهامو برطرف می کرد کوچ کنم به feedly. ولی بدلایل زیر هنوز از inoreader استفاده خواهم کرد.

مزایای inoreader که feedly کماکان ندارد:

  • امکان مشاهده متن کامل یک فید هم در نسخه موبایل هم وب و هم برای فید سایت های فیلتر شده و تحریمی (این قابلیت در feedly موبایل وجود نداره).
  • sync بودن کامل نسخه موبایل و وب (feedly نسخه موبایل یکسری فید های خونده شدرو mark as read نمی کنه).
  • رابط کاربری شبیه گوگل ریدر! (رابط کاربری feedly وب خیلی درهم برهمه)

مزایای feedly

  • جامعه کاربری بزرگتر (برای فهمیدن اینکه یک فید چقدر طرفدار داره)
۲۷ آذر ۹۴ ، ۱۱:۴۳ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سعید زرین فام

تحمل این روزهای سخت

گذر این روزهای زندگیم خیلی سخت شده، بعضی مواقع حس میکنم زیر این بار سنگین دارم له میشم، ولی امید به روزهای خوب منو سر پا نگه میداره. این که میگن سختی آدمو میسازه درست، ولی از حرف تا عمل واقعا خیلی فاصله هستش. 

تصمیم های بزرگ همیشه سخته بخصوص اگه تغییر بزرگی تو زندگیت بده. تو یکسری شرایط فقط میشه تحمل کرد واقعا هیچ کار دیگه ای نمیشه کرد اتفاقا های گذشته مثل موریانه هر روز مغزت، قلبت و روحتو میخورن ولی تو باید فقط تحمل کنی. 

میگن چیزهای موندنی تو زندگی آدم میمونن و اونایی که میرن رفتنی بودن که رفتن،  ولی این حرفا فقط برای تسکین دل سوختس کسی یا چیزی که میاد تو زندگیت و میمونه، بعد نبودشو فقط باید تحمل کنی. 

این روزا آهنگ پیش درآمد علی عظیمی رو زیاد گوش میدم:

مشکلم بخت بد و تلخی ایام نیست
مشکلم پوشوندن پینه ی دستام نیست
مشکلم نون نیست آب نیست برق نیست
مشکلم شکستن طلسم تنهایی ست
عاشقونه ست یک روزی هم حل میشه
یا که از بارش زانوی من خم میشه
زنهار زنهار
که من باد میشم میرم تو موهات
حرف میشم میرم تو گوشات
فکر میشم میرم تو کلت
من بنز میشم میرم زیر پات
فقر میشم میرم تو جیبات
من گرگ میشم میرم تو گلت هی
صد تا طرفدار داری همه تو رو دوست دارن و ذهن گرفتار داری
دمتم گرم دمتم گرم دمتم گرم دمتم گرم نزدیک میشم دور میشم
بلکه مقبول در این راه پر از استرس و وصله ی ناجور بشم
اینه قصه ام اینه قصه ام اینه قصه ام

من برق میشم میرم تو چشمات اشک میشم میرم رو گونت
زلف میشم میام رو شونت من باد میشم میرم تو موهات
سیگار میشم میرم رو لبهات دود میشم میرم تو ریه ت
ای بخت سراغ من بیا که رخت خواب من با این خیال خامم گرم نمیشه
ای بخت سراغ من بیا که رخت خواب من با این خیال خامم گرم نمیشه
ای بخت سراغ من بیا که رخت خواب من با این خیال خامم گرم نمیشه

۲۱ آذر ۹۴ ، ۲۱:۴۹ ۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
سعید زرین فام

دوره های جاوا و Java EE آموزشگاه برنامه نویس

بروزرسانی: بنده دیگر هیچگونه همکاری با آموزشگاه برنامه نویس ندارم.

 

حدودا ۸ سالی میشه جاوا تدریس می کنم. البته اگر تدریس جاوا در انجمن علمی دانشگاه رو هم در نظر بگیریم بیشتر میشه. این برای اولین باره که با یک آموزشگاه به توافق رسیدم که دوره های آموزشی جاوا و Java EE بصورت منظم و زمانبندی شده و اختصاصی داشته باشم، تمام دوره هایی که داشتم سازمانی و خصوصی بوده.

آموزشگاه برنامه نویس متعلق به صاحبان سایت برنامه نویس است که یکی از قدیمیترین فروم ها در زمینه زبان های برنامه نویسی رو دارن. جالبه که حدود سال ۸۶ من مدیر قسمت جاوا سایت برنامه نویس بودم. 

 

طبق توافقات انجام شده، آموزشگاه برنامه نویس از این پس دوره های مرتبط با جاوا و Java EE برگزار خواهد کرد و بنده نیز مدرس دوره ها خواهم بود. برای شروع، دوره آموزشی Java SE 8 (برنامه نویسی Core Java) برنامه ریزی شده است و در آینده سایر دروه ها نیز زمانبندی و برنامه ریزی می شود.

همکاری با بچه های برنامه نویس برام از چند جنبه ارزش داره، اولیش اینکه همکاری با بخش خصوصیه که رقابت بسیار جالبی داره که باعث بالارفتن کیفیت میشه. بعدیش اینکه خود بچه های برنامه نویس و صاحبان آن برنامه نویس هستند و سرشون به تنشون می ارزه.

خلاصه امیدوارم دوره های خوبی بشه و مورد استقبال قرار بگیره. در آینده قصد دارم دوره های موضوعی و کارگاهی هم برگزار کنم که فکر می کنم جاش توی جامعه جاواکار های ایران خالیه.

۲۰ آذر ۹۴ ، ۱۱:۲۷ ۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سعید زرین فام

کتاب گوگل چگونه کار می کند

و باز هم یک کتاب فوق العاده دیگر که تمام شد و من در آینده نزدیک حتما آن را بارها خواهم خواند. کتاب "گوگل چگونه کار می کند" می تونه از زندگی فردی گرفته تا مدیریت یک شرکت به ما کمک کنه، روش های مدرن مدیریتی که مدیران گوگل برای دور هم نگه داشتن "خلاق های باهوش" استفاده کرده اند و می کنند تا شرکتی مثل گوگل شکل بگیره. 

بنظر من کتاب "گوگل چگونه کار می کند" توضیحی کامل درباره مدیریت برتر آمریکایی هاست که واقعا در علوم مدیریت، جامعه شناسی و اجتماعی بی نظیر هستند. نمی تونم خلاصه ای از کتاب رو براتون بگم چون صفحه به صفحه اون نکته ارزشمنده و فقط توضیه می کنم بخونیدش.

در حین خوندن کتاب ممکنه از شرکتی توش کار می کنید نا امید بشین که چه وضع مدیریتی داغونی داره ولی تا ناامید شدین یاد این جمله بیوفتین که "خلایق هر چه لایق"، این جمله که منو خیلی آروم می کرد در حین مطالعه کتاب.

در طول کتاب با واژه ای با نام "خلاق باهوش" آشنا می شوید، درباره نحوه صحیح جذب نیرو، مدیریت جلسات، مذاکره با افراد و ...

 

نکات:

  • من خلاق باهوش نیستم.
  • این کتاب رو هم از دیجی کالا خریدم.
۱۳ آذر ۹۴ ، ۱۲:۴۲ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سعید زرین فام

سکوت

ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ !..
ﻫﻨﮕﺎﻣﯿﮑﻪ ﻧﻤﯿﺪﺍﻧﯽ ﭼﻪ ﺑﮕﻮﯾﯽ ، 
ﭼﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﯽ ﻭ ﯾﺎ ﭼﻄﻮﺭ ﺑﮕﻮﯾﯽ ، 
ﻓﻘﻂ ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ!

ﮔﺎﻫﯽ ﻧﮕﻔﺘﻦ 
ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﻦِ ﺳﺨﻨﺎﻥِ ﺁﺷﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ 
ﮐﻪ ﺩﺭ ﻟﺤﻈﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺳﺒﮏ ﻣﯿﮑﻨﺪ ... ﺩﺭ ﺁﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ .

ﯾﮏ ﻭﻗﺘﻬﺎﯾﯽ ﺳﻌﯽ ﮐﻦ ﭼﺸﻤﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﺑﺒﻨﺪﯼ ﺑﺮ ﺣﺮﻓﻬﺎﯼ ﻧﯿﺶ ﺩﺍﺭ ،
و ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻨﯽ ، 
ﻭ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻧﺖ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﻫﯽ ﺳﮑﻮﺕ ﺭﺍ ﺗﻤﺮﯾﻦ ﮐﻨﺪ ...
ﺁﻥ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﮐﻪ ﻧﻔﻬﻤﯿﺪﯼ ﭼﻪ ﺷﺪ 
ﻭ ﺍﺯ ﮐﺠﺎ ﺑﺮ ﺳﺮﺕ ﺁﻭﺍﺭِ ﻣﺼﯿﺒﺖ ﺁﻣﺪ ، 
ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﻣﻘﺼﺮ ﻧﮑﻦ ، 
ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ ﺗﺎ ﺩﻟﯿﻞِ ﺍﺻﻠﯽ ﺭﺍ، ﺩﺭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﯿﺎﺑﯽ !
ﺩﻗﯿﻘﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺣﺲِ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺩﺭ ﺳﻠﻮﻟﻬﺎﯾﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻥ ﻣﯿﺨﻮﺭﺩ ،
ﺳﮑﻮﺕ ﺭﺍ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﻦ ،
ﮐﻪ ﺫﻫﻨﺖ ﺑﺎ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﺖ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﮐﻨﺪ 
ﻭ ﺗﺼﻤﯿﻤﯽ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﺩ .

ﯾﮏ ﻭﻗﺖ ﻫﺎﯾﯽ " ﺳﮑﻮﺕ " ﭘﺎﺳﺦِ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺩﺭﺩﻫﺎﺳﺖ .......

-----------------------------------------------------------------------------

 

نمی دونم اینستاگرام پرویز پرستویی رو خودش می گردونه یا نه. بعنوان یک بازیگر که همیشه قبولش داشتم. توی اینستاگرامش متن هایی میزاره که فوق العادس. متن بالا یکی از اون متن هاس.

واقعا سکوت و فکر کردن همراه صبر خیلی راه خوبیه نه تنها در برابر کار ها و حرف های دیگرا بلکه  وقتی سعید درون آدم شروع می کنه به غر زدن که چرا این اینجوری شد، چرا فلان هدفت خوب جلو نرفت و حتی حرف های وسوسه کننده و راحت طلبانه میزنه. اینجور موقع ها هم باید جلوی سعید درون سکوت کرد.

۱۱ آذر ۹۴ ، ۰۸:۱۸ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سعید زرین فام

جواب یاب برای من یک عشق است تا بیزینس!

کم کم داره ۳ سال میشه که جواب یاب راه اندازی شده و در طول این ۳ سال حتی یکبار هم از راه اندازی جواب یاب پشیمون نشدم یا اینکه به فکرم برسه که دیگه ادامش ندم. اگر بخام چالش هایی که در جواب یاب برای من اهمیت داره رو دسته بندی کنم به ۳ دسته مهم می رسم:

  1. چالش های فنی
  2. چالش های بیزینسی
  3. چالش های محتوایی

من جواب یاب رو بخاطر داشتن این ۳ چالش شروع کردم. در طول این سه سال چالش های فنی و بیزینسی زیادی نداشتم چون از نظر فنی که اکثر کد های PHP سایت از پروژه های اوپن سورس بود و اصلا هدف من پس از پا گرفتن سایت، بازنویسی اون با جاوا و دوستان بود که بدلیل کار تمام وقت و درگیری های زیاد تا الان میسر نشده. از نظر بیزینسی هم فقط بحث تبلیغات کلیکی در جواب یاب راه افتاد که حتی کفاف هزینه هاست سالیانه جواب یاب رو هم نمی ده. ایده های بیزینسی خیلی به بازنوسی جواب یاب و وقت گذاشتن بیشتر مرتبطه.

اما چالش های محتوایی بسیار شیرینی با جواب یاب داشتم و دارم، تولید سوال و جواب های با کیفیت (البته تا حد ممکن) که افراد با جستجو در گوگل و یا پرسه در سایت با دیدن اون سوال ها به جواب هاشون میرسن برای من خیلی هیجان انگیزه. اینکه یه جایی هست که می تونی هم محفوظات و دانشتو اونجا مستند کنی و هم با دیگران به اشتراک بذاری خیلی لذت بخشه.

فکر می کنم در طول این سه سال موارد مرتبط با محتوای جواب یاب بوده که باعث شده من هیچ وقت به تعطیل کردن جواب یاب فکر نکنم. امیدوارم یه روز زمان و سرمایه کافی برای رسیدن به موارد فنی و بیزینسی رو هم داشته باشم.

۰۹ آذر ۹۴ ، ۰۹:۰۷ ۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
سعید زرین فام

لندن چطور بود!

دارم یه کتاب می خونم با نام "گوگل چگونه کار می کند"، مدیرعامل سابق گوگل درباره روش های مدیریت در گوگل گفته، یک فصل داره بنام "لندن چطور بود"، تو این فصل از این صحبتمی کنه که برای اینکه تو جلسات تیمی همه رو به مشارکت وادار کنید بزارین همه در مورد هر چیزی صحبت کنن. 
ما ۶ سال پیش تو شرکت دوران یک تیم حدودا ۱۲ نفره جاوا developer داشتیم و توی جلسات هفتگیمون دقیقا این قانونو رعایت می کردیم، خیلی کارمون درست بوده ها!!!

 

پ.ن. کتاب تموم بشه حتما یه پست مفصل دربارش می نویسم.

۰۳ آذر ۹۴ ، ۱۱:۵۳ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سعید زرین فام

دانلود حلال سریال شهرزاد

از سریال شهرزاد خوشم اومده و دنبالش می کنم، هم فیلم خوش ساختیه هم داستانش برام جذابه و هم بازی بازیگراش خوبه (بخصوص علی نصیریان و ترانه علیدوستی).

اما علاوه بر اینها یه اتفاق خیلی جالب در زمینه نشر فیلم سریال بصورت دیجیتال داره میوفته که واقعا اگه جواب بده فرهنگ خوبیه. در سایت رسمی سریال شهرزاد قسمتی مشخص شده با نام حلال بخریم، حالا ماجرا از چه قراره، در حالی که DVD سریال شهرزاد ۴ هزار تومانه در این قسمت سایت دانلود فایل با کیفیت معمولی سریال رو با قیمت ۲ هزار تومان و فایل با کیفیت فول HD با قیمت ۳ هزار تومان امکانپذیر شده.

بنظرم کار کار جالبه و اگر فرهنگش جا ببیوفته در آینده خیلی به توزیع راحتتر و خرید ارزانتر سریال ها و فیلم ها کمک میشه البته ممکنه با خودتون بگین یک نفر فایل رو دانلود می کنه و بین کلی آدم پخش می کنه یا حتی توی یه هاست آپلودش می کنه تا ملت مفتی دانلودش کنن. من فکر کنم استدلال تهیه کننده برای این کار این بوده که اونی که بخاد این کارو کنه از رو نسخه DVD هم اینکارو می کنه (و می کردند و می کنن) ولی اونی که فایل رو رو لپ تاپش یا از طریق USB رو تلویزیون میبینه الان می تونه هزینه سریال رو بصورت قانونی، راحت و آنلاین پرداخت کنه. یعنی بیخیال اون آدم های بی انصاف شده و چسبیده به احترام گذاشتن و شرایط رو راحت کردن برای آدم های با انصاف. 

واقعا تبریک می گم به این تصمیم شجاعانه و هوشمندانه و امیدوارم سایر تهیه کنندگان و توزیع کنندگان هم این کارو شروع کنن.

یه اتفاق قشنگ دیگه هم اینه که دیگه مهم نیست فایل سریال چجوری به دستت میرسه مهم اینه که هزینشو می تونی راحت با دو تا کلیک آنلاین پرداخت کنی.

 

۰۲ آذر ۹۴ ، ۱۵:۰۴ ۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
سعید زرین فام

من سراپا همه زخمم

من سراپا همه زخمم
تو سراپا همه انگشتِ نوازش باش ...

۰۱ آذر ۹۴ ، ۰۸:۵۵ ۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
سعید زرین فام