امروز داشتم به این فکر می کردم که مگه احترام گذاشتن به اعتقادات و تفکرات دیگران چقدر سخته که این همه درگیری و نزاع در دنیا وجود داره (البته منشا این فکر درگیری های اخیر ، بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران بود). به نظر من هر انسانی حق داره هر جوری دلش می خواد فکر کنه (البته تا موقعی که به شخص یا اشخاصی آسیب نرسونه ) اگه همه مردم دنیا یاد بگیرند (اولیش خودم) با صحبت کردن و تعامل کردن مشکلاتشونو حل کنن ، این همه درگیری بوجود نمی اومد.
هفته پیش داشتم فیلم Milk رو نگاه می کردم. حضمش برام خیلی سخت بود که در بین سال های 1970 تا 1975 چه مبارزاتی برای احقاق حقوق همجنس بازان در آمریکا انجام شده و اینکه بالاخره این گروه تونستن جایگاه خودشونو در کشورشون پیدا کنن.
فکر اینکه معلم بچت تو مدرسه همجنس بازه واقعا سخته یا اینکه یکی از همکارات که با هم خیلی صمیمی هستید همجنس بازه خیلی دشواره ولی معجزه ای که احترام به عقاید دیگران با صحبت کردن و تعامل می کنه باور نکردیه.
به نظر من یکی دیگه از معضلاتی که باعث میشه ما آدما با هم به تفاهم نرسیم اینه که همش فکر کنیم که فقط من درست می گم و بقیه دارن راه اشتباه رو می رن و حرفاشون حتی ارزش گوش دادن رو هم نداره. این طرز فکر به مرور زمان آدمو به ورطه نابودی می رسونه و از انسان یه شخصی می سازه که کاملا خود رای و خودکامه است و متسفانه بسیاری از ادیان و مذاهب هم با همین رویکرد به تعیین روش زندگی افراد پرداخته اند که در نهایت باعث میشه طرفداران اون ادیان و مذاهب هیچ نظر مخالفی رو برنتابند و فقط فکر کنند راهی که مذهب و دین خودشون معرفی کرده درست است.

ما برنامه نویسا هم در دنیای programming از این مشکلات زیاد داریم ولی خوش بختانه در بسیاری از موارد با تولید پروتکل هایی (نظیر HTTP) و یا استاندارد هایی (نظیر Web Service) به هم دیگه اجازه می دهیم در حالی که در یک تیم فعالیت می کنیم و در کنار یکدیگر برای یک هدف تلاش می کنیم ولی با این حال هر کدام از اعضای تیم بتواند از زبان برنامه نویسی دلخواه خودش استفاده بکنه و با دیگری تعامل داشته باشه.

نتیجه فکر کردنم به اینجا رسید که ما آدما با قرار دادن یکسری قوانین و استاندارد ها می توانیم در یک جامعه در کنار یکدیگر بدون هیچ مشکلی زندگی کینم و به عقاید هم احترام بگذاریم (چشم بسته غیب گفتم خیلی از کشورهای دنیا این کارو کردن) ، البته به دو شرط:
  1. این قوانین و استاندارد ها وجود داشته باشه (و با نظر عمومی تصویب و یا اصلاح بشه).
  2. همه به این قوانین احترام بگذارند.
شاد باشید.