سلام
گوگل با عرضه GWT 1.6 توسعه دهندگان رو وارد مرحله جدیدی در توسعه web application با GWT خواهد کرد. همانطور که تمرکز در ارائه نسخه 1.5 بر روی قدرتمندتر کردن GWT بود (به نسبت نسخه 1.4) در نسخه 1.6 تمرکز برروی ساده سازی و سریعتر کردن فرایند تولید web application با GWT است.
البته برای نسخه 1.6 فعلا نسخه نهایی ارائه نشده ولی در زیر توضیحاتی کلی در مورد تغییرات این نسخه با نسخه 1.5 آورده شده است:
  1. ساختار جدید پروژه: خروجی قدیمی تولید شده توسط ابزارهای GWT در نسخه های قدیمی جای خود را با ساختار استاندارد web application ها در جاوا یعنی war فایل تعویض کرده اند و ساختار دایرکتوری یک پروژه GWT تغییر کرده است (البته از ساختار نسخه های قبلی کماکان پشتیبانی می شود). ساختار جدید پروژه به شما این امکان را می دهد که علاوه بر Eclipse از سایر محیط های توسعه جاوا مانند Netbeans بدون نصب هیچ پلاگ استفاده کنید (در حالی که در نسخه قبلی فقط ساختار پروژه بصورت رسمی توسط Eclipse باز می شد و در سایر محیط ها با نصب پلاگ این امکان پذیر بود.) 
  2. پروژه هایی که از امکان RPC در GWT استفاده می کنند از این به بعد باید تنظیمات خودشون رو در فایل web.xml که در ساختار جدید پروژه وجود دارد قرار دهدند.(/war/WEB-INF/web.xml)
  3. صفحات HTML host  می تواند در شاخه public پروژه قرار نگیرد.
  4. بهبود hosted mode: علاوه بر پشتیبانی از GWTShell قدیمی که از نسخه سرور tomcat بصورت توکار استفاده میکرد hosted mode جدید از سرور jetty برای بالا بردن کارایی استفاده می کند و همچنین دکمه Restart Server نیز به محیط hosted mode اضافه شده است که باعث restart شدن سرور jetty می شود.
  5. سیستم جدید مدیریت رویدادها با جایگزینی EventHandler ها با Listener ها.
  6. کامپوننت های جدید مانند DataPicker و LazyPanel
در کل به نظر می رسد گوگل از تمام بازخورد های نسخه های 1.4 و 1.5 استفاده کرده و به سرعت نسخه 1.6 را عرضه کرده (گوگل برای نسخه 1.4 حدود 62 عرضه ارائه کرد و سپس نسخه 1.5 را ارئه کرد در حالی که هم اکنون نسخه 1.5 فقط 3 عرضه داشته گوگل نسخه 1.6 رو عرضه کرده که این نشان دهنده ضرورت ساده سازی بوده است).

تنها مشکلی که وجود دارد محدودیت دانلود این ابزار قدرتمند برای ایرانی ها است که امیدوارم به زودی حل بشه.

مطالب مرتبط:

شاد باشید.