پس از چندین سال که گوگل هیچ محصولی را بصورت رسمی برای توسعه برنامه های GWT معرفی نکرده بود ، بلاخره با تولید یک plugin برای Eclipse بصورت رسمی Eclipse را به توسعه دهندگان GWT پیشنهاد می کند.


از بین IDE های مشهور جاوا (Intellij , Eclipse , Netbeans) اولین IDE که بصورت رسمی از پروژه های GWT پشتیبانی کرد Intellij بود اما با این وجود باز هم گوگل محصول خود را تولید کرد.

نکته قابل توجه این است که گوگل استفاده از plugin خود را فقط پیشنهاد می کند و به همراه آن با قرار دادن یک Ant build فایل در کنار پروژه های تولید شده این امکان را به توسعه دهندگان می دهد که از هر کدام از IDE های دلخواه خود استفاده کنند.(توسعه برنامه های GWT با Netbeans)

اما از میان این IDE های محبوب جاوا چرا گوگل Eclipse را انتخاب کرد ؟
به نظر من دلیل این کار تفاوتی است که در ساختار و فلسفه وجودی پروژه متن باز Eclipse در برابر با Netbeans و Intellij وجود دارد می باشد. پروژه متن باز Eclipse یک پلتفرم تولید نرم افزارهای Desktop می باشد (نه یک محصول) به همین دلیل است که در حال حاضر تجاری ترین و محبوبترین IDE جاوا است. Eclipse از لحاظ جایگاه مانند Kernel Linux است ، یعنی توسط یک تیم minimal نیازمندی های یک محیط توسعه داده می شود سپس توزیع کنندگان برروی این بستر محصولات خود را ارئه می دهند. (Netbeans هم چنین رویه ای را دارد ولی تمرکز تیم توسعه بیشتر برروی محصول بودن است).
از طرف دیگر از زمانی که بنیاد Eclipse (در سال 2001) توسط IBM شکل گرفت ، این بنیاد بصورت مستقل اداره می شود و به همین دلیل از همان زمان شرکت های زیادی محصولات خود را بر پایه Eclipse تولید کرده اند.
گوگل نیز به دلیل فراگیر بودن Eclipse و مواردی که در بالا ذکر شد Eclipse را بعنوان IDE پیشنهادی خود برگزیده است.

بهرحال این اقدام گوگل یک قدم رو به جلو برای GWT و استفاده کنندگان آن به حساب می آید.

شاد باشید.