سلام
چندین ماه از بحث خرید شرکت Sun توسط Oracle می گذرد. مطالب زیادی درباره آینده محصولات سخت افزاری و نرم افزاری شرکت Sun منشر شده است ولی کماکان تمامی آنها گمانه زنی می باشد.



برای من بعنوان یکی از کاربران و علاقه مندان به Netbeans ، آینده Netbeans و Netbeans Platform مهم می باشد. تحلیل شخصی من این است که بدلایلی که در ادامه مطلب ذکر می کنم Oracle چاره ای جز زنده نگه داشتن Netbeans ندارد. Netbeans دارای ویژگی های منحصر بفردی است که از جنبه های زیادی زنده نگه داشتن آن و ادامه توسعه آن برای Oracle منافع زیادی دارد:
  1. Netbeans طراحی و معماری مدرن و خوش ساختی دارد و می تواند براحتی بستری با Performance بالا و امکانات زیاد برای محصولات Oracle بنا کند (SQL Developer ، JDeveloper و...).
  2. طبق گمانه زنی ها به احتمال خیلی زیاد Oracle سرمایه گزاری زیادی برروی توسعه JDK خواهد کرد و Netbeans بعنوان یکی از بهترین best practice ها برروی JDK آینده روشنی خواهد داشت.
  3. اگر Oracle بخواهد وارد مبارزه IDE های جاوا شود بهترین گزینه برای رقابت با Eclipse در میان IDE های موجود در جاوا ، Netbeans می باشد که بدلیل محبوبیت زیاد و قابلیت های خوب تنها IDE موجود در بازار است که در مبارزه با Eclipse جان سالم بدر برده است.
  4. بسیاری از محصولات اراکل (SQL Developer ، JDeveloper و...) از مشکلاتی مانند کارایی پایین ، حجم فیزکی بالا و... رنج می برند در حالی که کارایی مناسب و حجم فیزیکی فوق العاده پایین از مزیت های Netbeans Platform می باشد.
در نهایت پیش بینی من این است که قرار دادن محصولاتی نظیرSQL Developer ، JDeveloper و... برروی Netbeans Platform و یا تبدیل آنها به پلاگ این های Netbeans هم هزینه زیادی برای Oracle ندارد و هم آینده محصولات Oracle را روشن تر خواهد کرد.

شاد باشید.