امروز مطلبی درباره Apache Wicket خوندم (Apache Wicket یک Framework تولید برنامه های تحت وب با استفاده از تکنولوژی جاوا است).
دلیل اینکه تصمیم گرفنم این مقایسه رو انجام بدم ، شبا هت هایی بود که این Framework با GWT دارد. اصلی ترین شباهتی که بین این دو Framework وجود دارد ، نحوه برنامه نویسی با این دو Framework است. برنامه نویسی با آنها شبیه برنامه نویسی Swing (یا اصطلاحا Swing Like) است. بدین معنی که توسعه دهندگان وب بجای سرو کار داشتن با tag برای تولید برنامه وب خود با کلاس های جاوا و برنامه نویسی شئ گرا روبرو هستند (که این سبک مزیت های خاص خود را دارد).

تفاوت اصلی این دو Framework درمعماری آنها و چگونگی عملکرد آنها در زمان اجرا است.
Apache Wicket همانند JSF یک Framework سمت سرور (server side) است و در خواست های کاربر در زمان اجرا و در سمت سرور render می شود در حالی که GWT یک Framework سمت کلاینت (client side) است و در خواست های کاربر در زمان اجرا در سمت کلاینت و توسط جاوااسکریپت پاسخ داده می شود. این امر سبب می شود بار پردازشی سمت سرور در GWT کاهش یافته و همچنین حجم اطلاعات ردوبدل شده بین کلاینت و سرور نیز کاهش می یابد.
GWT Compiler یکی دیگر از برتری های GWT به نسبت Apache Wicket است. این کامپایلر برنامه نویسی جاوااسکریپت را برای کاربران آسان می سازد و کاربر می تواند به راحتی کامپونت های سازگار با تمامی مرورگرها با جاوااسکریپت تولید کند.

بطور حتم تفاوت ها و شباهت های بیشتری بین این دو Framework وجود دارد.

شاد باشید.